Missie en visie

Missie & visie van de Prinsenhof 

Onze missie en visie zijn verankerd in drie kernwaarden:

Stabiliteit

Ontwikkeling

Plezier

‘Stabiliteit en ontwikkeling geeft plezier'

 

Stabiliteit, veiligheid, duidelijkheid en regelmaat

• Veiligheid

Veiligheid is de basis voor alles. Veiligheid staat voor vertrouwen, zowel bij de kinderen, de collega’s als bij de ouders. Hier hechten wij veel waarde aan. Met de methode ‘Kanjertraining’ werken wij het hele jaar door aan een veilig klimaat in de klas.

• Duidelijkheid

Weten waar je aan toe bent. Wij doen wat we zeggen en wij zeggen wat wij doen. Heldere communicatie naar de kinderen, de collega’s en naar de ouders toe geeft duidelijkheid. Daarnaast hanteren wij door de hele school dezelfde schoolregels.

• Regelmaat

Regelmaat geeft rust. Wij werken gestructureerd. In een rustige omgeving is er ruimte om te leren. Voor ons onderwijs hanteren wij een doorgaande leerlijn voor groep 1 t/m 8. Rustmomenten zijn onderdeel van het ritme in een schooldag. Voor de uitvoering van rustmomenten hebben wij een opgeleide collega in ons team die rustspecialist is. Ook hebben wij in school een 'stiltehuisje', hier kan een kind even de rust opzoeken.

 

Ontwikkeling, doelgericht, betrokkenheid en eigenaarschap

• Doelgericht

Wij hebben oog voor de individuele ontwikkeling van iedere leerling en collega. De basis ligt bij de vakken: rekenen, taal, begrijpend lezen en technisch lezen. Wij stellen doelen op en werken cyclisch/ handelingsgericht. Daarnaast stellen wij ook voor andere vakgebieden doelen op, zowel op cognitief, op sociaal emotioneel en op creatief gebied. De doelen sluiten aan bij het niveau van de groep en de kinderen. Op basis van deze doelen richten wij ons onderwijs in. Wij zijn ons bewust van de snelheid waarbij media en technologie zich ontwikkeld.

• Betrokkenheid

Wij zijn betrokken bij elkaar, bij onze kinderen en bij onze ouders. Wij betrekken de leerlingen bij hun ontwikkeling. Ons doel is kindgesprekken te voeren met de kinderen en de ouders hierbij te betrekken. Wij bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving die aansluit bij hun belevingswereld. Het plezier in leren staat voorop, de kleuters door spelenderwijs en in thema’s te leren en in de hogere groepen door middel van bewegend leren. We delen de zorg en het onderwijs aan onze kinderen met elkaar.

• Eigenaarschap

De persoonlijke ontwikkeling van zowel de leerling als de collega is belangrijk. Samen leer je en ben je eigenaar van je eigen leerproces. In ons team werken wij met specialisten op verschillende vakgebieden.

 

Plezier, passie, vertrouwen en verbinden

• Passie

In ons team heerst een positieve sfeer. Samen zijn wij verantwoordelijk voor elkaar. Iedereen heeft zijn eigen talent. Alle individuen met zijn of haar talenten vormen samen het grote geheel. Wij zijn trots op elkaar en op onze school. Plezier in leren op alle vlakken staat voorop. Met plezier naar school/werk gaan is voor ons het allerbelangrijkste. Wij spreken positief met elkaar. Doen waar je goed in bent; daar word je blij van.

• Vertrouwen

Wij zijn een lerende organisatie. Wij staan open voor elkaar en voor feedback. Wij hebben vertrouwen in elkaar. Wij leren kinderen dat zij trots zijn op hetgeen zij bereiken.

• Verbinden

De relatie tussen leerkracht, ouder en kind vinden wij belangrijk. Wij werken samen en leren van en met elkaar. Ook de verbinding met de omgeving is voor ons belangrijk. Het aanbod van buiten halen wij naar binnen, hierin werken we samen met de Boomgaard aan het uitbreiden van het Brede School concept. De instroom van niet Nederlandstalige kinderen groeit. Voor hen hebben wij een aangepast aanbod.